Izložba “MESOKOMBINAT” o BELJU

U Galeriji Kazamat u Osijeku otvorena je 6. siječnja 2018. izložba suvremene umjetnosti “Mesokombinat” Nebojše Vukovića koja tematizira “nekadašnjeg gospodarskog diva Belje”.

 

 

 

 

Galerija Kazamat

 

 

HDLU Osijek

 

 

IZLOŽBA: MESOKOMBINAT, Nebojša Vuković

 

 

O IZLOŽBI:

 

 

Jedinstvena neinhibirana ekspresivnost mladog autora Nebojše Vukovića prisutna je u širokom spektru medija kojima se bavio u dosadašnjem radu. Usmjeren na istraživanje relacija autora i gledatelja, pojedinca i skupine, njegovim radovima dominira atmosfera koju svjesno inducira kaosom, kakofonijom i agresivnošću. Radovi mu se estetski oslanjaju na divlju razigranost i neobuzdanost dadaista i neodadaista poput Kurta Schwittersa i Roberta Rauschenberga, dok je sadržajem i karakterom sveprisutna aura agresivnosti i tjelesnosti Junge Wilde i Bečkih akcionista.

 

Radovi, koji medijski variraju od kolaža, fotomontaža, ready-madeova i taksidermije do audiovizualnih rješenja, redovito polaze od istraživanja osobnih intelektualnih i psiholoških barijera. Oblikovanju radova pristupao je koristeći se istovremeno pop kulturnim, supkulturnim i motivima “s one strane” moralnog spektra. Izlažući ih en masse ili “unoseći ih u lice” gledatelja, Nebojša suočava promatrača s jednakim izazovom – uvažavanjem pozicije drugačijeg i Drugog. Svjesno izbjegava “red” i u svojim se kompozicijama prepušta induciranom, cageovskom kaosu kao pokretača života i atmosfere, te označitelja unutar djela samog po sebi. Promatrači uranjaju u Nebojšin svijet kroz atmosferičnost i misticizam kojima prožima svoje radove, čime ti radovi preuzimaju ulogu komunikatora između promatrača i umjetnika. Iskrenost i neobuzdanost, provokativnost i komunikativnost Nebojšinih intimno kodiranih radova omogućuju dublje prodiranje u osobna psihološka stanja, te istovremeno pozivaju publiku da prigrle bogatstvo ljudske različitosti.

 

 

Novi smjer kojim je Nebojša krenuo predstavlja ne samo novi medijski iskorak, nego i novu konceptualnu dimenziju, pri čemu zadržava svoje prepoznatljive stilske okvire. Zadržavajući naizglednu nasumičnost, neinhibiran stil i sveprisutnu autorefleksivnost, Nebojša pred publiku postavlja jednu konkretnu društveno orijentiranu temu. U svom novom video radu Mesokombinat Nebojša predstavlja osjetljivu temu iz njegove matične sredine, Bilja u Baranji, koje je prolazilo kroz redovite gospodarsko-političke devastacije. Regija koja se spominje jedino u kontekstu dnevno-političkih kalkulacija, prostor je sustavnog političkog nasilja i institucionalnog nemara. Duboko marginalizirani, njeni stanovnici prepušteni su sebi samima dok bespomoćno promatraju dezintegraciju društvenog, ekonomskog i kulturnog tkiva od kojeg je skrojen njihov identitet. Ključan dio njihova identiteta bio je upravo nekadašnji gospodarski div Belje, koji je bio više od pukog ekonomskog subjekta mjesta. Onaj snažan društveni i kulturni život, koji se od Austro-Ugarske pa do kraja Jugoslavije oko Belja gradio, erodirao je i u kratkom roku zaboravljen: sve to u periodu nacionalistički inducirane tranzicije prema neoliberalnome kapitalističkom idealu. Upravo je ova erozija vrijednosti od društvenog prema onom feudalnome partikularnom interesu tema rada Nebojše Vukovića.

 

U naizgled benevolentnoj formi video spota Nebojša hrabro koristi sirovi amaterski jezik kamere i slike želeći, u Thompsonovskoj maniri, pod svaku cijenu izbjeći uljepšavanje realnoga duševnog stanja mjesta. Linearni storytelling njegovih video-dokumentiranih posjeta okljaštrenom pogonu klaonice i mesoprerađivačkom pogonu Belja prošiveni su različitim umontiranim fragmenima, ogoljenima od suvišne estetizacije, snažnoga simboličkog i vernakularnog karaktera. Rad Mesokombinat stilski nastavlja prepoznatljivu oblikovnu dihotomiju, heterogenost i atmosferičnost, no konceptulano je nadograđuje smionom kritičnošću prema potpunoj eroziji društvenih vrijednosti u Baranji, te željom da na svoj specifičan način započne dijalog na temu mjesta Bilja i Baranje u širem kontekstu.

 

 

Mesokombinat svojevrsni je manifest u kojem Nebojša progovara njemu specifičnim individualnim amalgamom vernakularnoga i likovnog simboličkog jezika nadopunjenog glazbenim radom mladoga suvremenog autora koji se krije iza naziva Hydropleximus. Poetika zanemarenosti i napuštenosti Mesokombinata Nebojše Vukovića, nalik onoj Hansa Bellmera, zastrašujuće je spretno komplementirana sintetičkim i industrijskim kaemefdiemovskom (KMFDM) zvukom Hydropleximusa. Njihova suradnja predstavlja ne samo spretnu sintezu na estetskoj nego i na konceptualnoj i društveno- angažiranoj dimenziji rada. Mesokombinat se mora promatrati kroz prizmu konteksta iz kojeg je proizašao i fenomenu o kojem govori. Dezintegracija društvenog, ljudskog i životinjskog korpusa u ovom kontekstu pruža jedinstvenu i modernu perspektivu, svojevrstan genius loci današnje Baranje te njena kulturno i društveno neodvojivog subjekta – Belja. Nama naviknutima na isproducirane marketinške imaginarije brendova i logotipova, rad Mesokombinat pruža istinit i bolan vizual naspram onoga prisutnog na policama trgovina.

 

 

Izvor i dodatne informacije:

 

 

http://hdlu-osijek.hr/news/izlozba-mesokombinat-nebojsa-vukovic

 

 

Odgovori