Historiografska misao dana: Imre Kertész – “Ako sam dakle Židov, onda ću reći da sam ja negacija (…) nacionalnog ponosa – ja sam crna stranica knjige slavnih pobjeda”

“Ne računajući trenutke izravne ugroženosti, nikada nisam razmišljao o tome da sam i ja Židov. Međutim, židovstvo se u meni ni tada nije javljalo kao nešto “unutarnje” već samo kao negativnost, nešto ograničavajuće, izvanjska determinanta – kao što se kvalificiramo, recimo, kao živa hrana za morskog psa u moru, ili kada se u džungli uhvatimo u klinč s tigrom. No čovjek se ipak neće zadovoljiti samo time da mu jedino preostaje postati hranom za druge. Na religiju nikada nisam mislio jer naprosto i židovsku vjeru jednako malo razumijem kao i budizam, obožavanje vatre, služenje božici Kali ili, po svoj prilici, mormone. No slijedom svojega židovstva ipak sam proživio nešto, a to nešto pritom je univerzalan doživljaj koji se događa čovjeku čije je postojanje izloženo totalitarizmu. Ako sam dakle Židov, onda ću reći da sam ja negacija, negacija svake ljudske oholosti, negacija sigurnosti, spokojnih noći, smirena duhovnoga života, konformizma, slobodnog izbora, nacionalnog ponosa – ja sam crna stranica knjige slavnih pobjeda, preko mene se ne probija pismo, ja sam puko nijekanje; nisam Židov već univerzalna negacija čovjeka, mene-tekel-ufarsin na zidu totalne potlačenosti.” (Dnevnik s galije, Zagreb 2008, str. 44-45)

 

“A ja sam upravo sada ponovno shvatio da me zapravo ništa drugo istinski i ne zanima kao mit Auschwitza. Ako razmišljam o novome romanu, opet mislim o Auschwitzu. Ako naizgled i govorim o nečemu posve drugome, i onda govorim samo o Auschwitzu. Ja sam medij duha Auschwitza, iz mene govori Auschwitz. U usporedbi s time sve mi se čini bezazlenim. I sigurno, posve sigurno ne samo iz osobnih razloga. Auschwitz i sve što uz to ide (a što sada više nije povezano s time?) najveća je trauma europskoga čovjeka nakon križa, premda će biti potrebna još desetljeća, pa možda čak i stoljeća dok to ljudi ne osvijeste.” (Dnevnik s galije, Zagreb 2008, str. 28)

 

 

 

 

Odgovori